بانک اطلاعاتی sql بهتر است یا اوراکل ؟

طبق بررسی کارشناسان شرکت برنامه نویسی رادنت، بانک‌های اطلاعاتی اوراکل و SQL Server جزء بهترین دیتابیس های موجود می باشند؛ اما کارشناسان ما کدام را ترجیح می دهند و دلیل آنها چیست؟
سبق بررسی ها مسئله ای که نماینده قدرت یک پایگاه داده می باشد انجام پردازش های موازی و پر حجم در بازه زمانی کوتاه می باشد اما به طور معمول ما به دو شکل میتونیم در خصوص جایگاه یک RDBMS (مخفف Relational Database Management System : یک سیستم مدیریت دیتا) اطلاع موثق کسب کنیم:

۱) اندازه گیریهای دقیق و Benchmarkها، اون هم از یک سورس غیر وابسته و مستقل از تولید کنندگان RDBMS
۲) آمارگیری و مشاهده دیتابیسهای حجیم که هر کدوم از چه RDBMSی برای مدیریت اطلاعات استفاده میکنند.

رادنتی ها می گویند که هر تنظیمی که در اراکل است در SQL Server نیز موجو است اما قابل تظیم نبودن بعضی از این پارامترها در SQL Server دقیقا ناشی از خط مشی شرکت ماکروسافت می باشد. ماکروسافت به صراحت در اسنادش توضیح میدهد که
SQL Server دارای چند صد پارامتر قابل تنظیم داخلی است که خود نرم افزار به شکل مناسب آنها را انتخاب میکند؛ پس تنظیمات بیشتر نمی تواند دلیل برتری یک RDBMS باشد.

شرکت بوین که یک شرکت مشهور ارائه خدمات آنلاین و پیش بینی بازی‌های ورزشی است و در هر لحظه، کاربران آنلاین بسیاری در وب سایت شرکت، کوئری اجرا می‌کنند، از قابلیت‌های جدید اس کیو ال سرور ۲۰۱۴ استفاده کرده است و با استفاده از این قابلیت‌ها توانسته سرعت اجرای پرس و جو‌های مشتریانش را از ۱۵ هزار پرس و جو در ثانیه به ۲۵۰ هزار پرس و جو در ثانیه برساند. در نتیجه کارایی سرور این شرکت ۱۶ برابر شده است.

در تحقیقی دیگر، یک محقق، با استفاده از قابلیت‌های جدید اس کیو ال سرور ۲۰۱۴ توانسته است دو رکورد جدید را از اجرای کوئری‌های انبار داده ای برای حجم‌های ۳ ترابایت و ۱۰ ترابایت و نوع پارتیشن بندی نشده به ثبت برساند و رکورد‌های قبلی را که متعلق به اوراکل بوده، بشکند. این محقق توانسته ۴۰۴۰۰۵ کوئری نسبتا سنگین انبار داده‌ای را در پایگاه داده‌ای با ۱۰ ترابایت اطلاعات، در یک ساعت اجرا کند و رکورد قبلی را که متعلق به اوراکل و برابر ۳۷۷۵۹۴ کوئری با همین شرایط بوده، بشکند. همچنین هزینه‌ی اجرای کوئری‌های سرور اس کیو ال مذکور برابر ۲٫۰۴ دلار در هر ساعت اجرای کوئری بوده است. به این معنی است که کمتر از نصف هزینه‌ی مشابه در رکورد ثبت شده‌ی اوراکل که برابر ۴٫۶۵ دلار در ساعت اجرای کوئری بوده است، هزینه داشته است.

در واقع اگر بخواهیم سیستم‌های مدیریت پایگاه داده عملیاتی را رتبه بندی کنیم، به جز سرعت، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم که چنین کاری نیاز به همکاری گروهی بزرگ دارد. خوشبختانه چنین گروه‌هایی وجود دارند و آن قدر معتبر هستند که اکثر شرکت‌های بزرگ به آمار‌های آنها استناد می‌کنند. در فناوری‌های مربوط به آی تی، برای رسیدن به معتبر‌ترین نتایج باید به گزارش‌های ارائه شده‌ی شرکت گارتنر رجوع کنیم. گارتنر، شرکت پژوهشی و مشاوره‌ی آمریکایی است، که در زمینه‌ی ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال ۱۹۷۹ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۵۰۰ نفر کارمند داشته که در ۸۵ کشور بوده‌اند. در این بین حدود ۱۵۰۰ نفر از آنها در بخش تحقیق و توسعه فعالیت داشته‌اند. همچنین در این سال، درآمد شرکت گارتنر که عمدتا از طریق مشاوره دادن به شرکت‌های مختلف بوده، بیش از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ بوده است.
شرکت گارتنر معمولا خلاصه‌ی نتیجه‌ی بررسی‌های خود را در نمودارهایی خاص به نام مربع جادویی گارتنر ارائه می‌کند. در این نمودار، قابلیت‌های اجرایی که بیانگر کیفیت فعلی محصول هستند، در محور عمودی نمایش داده می‌شوند و از پایین به بالا زیاد می‌شوند. یعنی هر چه محصولی بالاتر باشد، در حال حاضر کیفیت بهتری دارد. محور افقی نمودار بیانگر بصیرت و آینده نگری محصول می‌باشد و از چپ به راست زیاد می‌شود. به این ترتیب رهبران یک حوزه‌ی خاص، در ربع بالا و سمت راست مربع جای می‌گیرند.

در انتها لازم می‌بینم به نکاتی مهم اشاره کنیم:
– شرکت اوراکل بر خلاف تصور خیلی از افراد، همانند شرکت‌های مایکروسافت، آی بی ام و … محصولات گسترده و مختلفی دارد و این بررسی و نتایج تنها در حوزه‌ی سیستم‌های مدیریت پایگاه داده عملیاتی بود.
– بالاتر بودن sql server مایکروسافت از اوراکل در سال ۲۰۱۵ به این معنا نیست که اوراکل نمی‌تواند به جایگاه قبلی خود برگردد؛ بلکه شاید در سال‌های آینده این رتبه بندی باز هم تغییر کند. در واقع این گزارش به این معنا است که فاصله‌ی زیاد قدیم بین sql server و oracle db از بین رفته و در حال حاضر این دو به رقیب سر سختی برای یکدیگر تبدیل شده‌اند.
– وجود رقابت نزدیک بین شرکت‌های بزرگ باعث می‌شود که این شرکت‌ها حداکثر تلاش خود را برای بهتر کردن محصولات خود انجام بدهند و برندگان اصلی این وضعیت، استفاده کنندگان از این محصولات هستند.

منبع : dotnettips

تیم محتوی رادنت

شرکت فناوری اطلاعات رادنت آتیه از سال 1389 فعالیت خود را در تشکیل و جمع آوری تیم نرم افزاری از دانشگاه های رتبه اول کشور آغاز نمود و بعد از انجام چندین پروژه موفق و مشاوره های سودمند به دولت خدمتگذار و به منظور پاسخدهی کلان نرم افزاری اقدام به ثبت نام رادنت در روزنامه رسمی شماره 20316 مورخ 12/09/93 نمود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *