نرم افزار مدیریت بحران

طبق بررسی کارشناسان رادنت، تحقق برنامه های مدیریت بحران از طریق تحلیل داده ها امکان پذیر است؛ لذا ضرورت تولید یک نرم افزار بومی مدیریت بحران در کشور احساس می شود.
اغلب بلایای طبیعی مانند زلزله، زمین لغزه، سیل و … می توانند دارای دیتا باشند و با مدل سازی آنها دریای از اطلاعات و پیشبینی ها دست یافت.

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در زندگی انسان بازی میکند. با گسترش استفاده از نرم افزارهای رایانه ای، مدیریت و بویژه مدیریت بحران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نرم افزارهای قدرتمندی در این زمینه تولید شده اند نرم افزار OpsCenter یکی از نرم افزارهایی است که با بوجود آوردن یک مرکز عملیات بحران مجازی (Virtual EOC) اوضاع را تحت کنترل درآورده و استاندارد جدیدی از مدیریت عملیات را هنگام وقوع بحران معرفی میکند. این نرمافزار در واقع یک سیستم اطلاعاتی کاملی است که میتواند در موثر کردن زمان واقعی واکنش بحران وفعالیتهای روزانه کمک شایانی به امدادگران نماید. زمانی که محافظت از مردم و اموال آنها از انواع مختلف سوانح بالقوه مدنظر باشد، نیاز به یک سیستم اطلاعات که بتواند در حد ممکن، بطور آسان و موثر در تمامی اوقات، به مدیریت عملیات کمک نماید، ضروری است OpsCente به امدادگران کمک میکند تا بدانند در حال حاضر چه اتفاقی در حال وقوع است، حتی زمانی که از مرکز عملیات بحران EOC دور باشند. کاربران می توانند با اتصال به اینترنت و با استفاده از یک جستجوگر وارد سیستم شده، در نتیجه یک مرکز عملیات بحران مجازی ایجاد نمایند. این مقاله ضمن معرفی نرمافزار مذکور، کارایی و کاربرد آن را در حین وقوع سوانح مختلف طبیعی و غیر طبیعی بیان می کند.

از دیگر نرم افزارهای مدیریت بحران، نرم افزار CAMEO می باشد، این نرم افزار توسط آژانس محیط زیست آمریکا (EPA) با همکاری آژانس اداره امور اقیانوس و اتمسفر آمریکا (NOAA) به منظور کمک به مدیران بحران تهیه شده است. مدیران بحران می توانند از این نرم افزار برای دسترسی، ذخیره و ارزیابی اطلاعاتی که برای تهیه برنامه های مدیریت بحران از اهمیت کلیدی برخوردارند استفاده نمایند. این نرم افزار همچنین برای ارزیابی میزان تطابق فعالیتها با مقررات زیست محیطی مربوط به نگهداری و استفاده از مواد شیمیایی استفاده می شود. CAMEO را می توان همچنین با نرم افزارهای دیگر مانند نرم افزار LandView برای نمایش همزمان داده های محیطی و اطلاعات اقتصادی و اجتماعی برای ارزیابی اثرات اقتصادی و اجتماعی سوانح و مخاطرات مرتبط با فعالیتهای شیمیایی بکار گرفت. نرم افزار CAMEO توسط سازمانهای آتش نشانی، ادارات مدیریت بحران شهرها، مناطق و وزارتخانه ها و سازمانهای و شرکتهای بزرگ، مدارس و دانشگاهها و نیروهای انتظامی قابل استفاده است.

از دیگر نرم افزارهای مدیریت بحران، نرم افزار OILMAP می باشد، این نرم افزاری که در این بخش معرفی می‌شود برخلاف GIS تنها برای نوع خاصی از بحران‌های صنعتی کاربرد دارد. نشت و ریزش نفت و سایر فرآورده های هیدروکربنی در دریا بعضاً دلیل رخداد بحران‌های بزرگی بوده است. انتشار نفت از سکوی آسیب دیده های در خلیج مکزیک (۲۰۱۰) بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی کشور امریکا را رقم زد. با توجه به سوابق متعدد از رخداد چنین حوادثی، همواره این حادثه به عنوان یکی از سناریو های بالقوه در طرحهای مدیریت بحران شرکت‌های بهره برداری و انتقال فراورده های نفتی وجود داشته است. بنابراین آمادگی و پیش بینی ابعاد چنین حوادث ضروری به نظر می رسد. اما با توجه به رفتار بسیار پیچیده‌ی نفت در صورت انتشار در دریا، پیش بینی ابعاد حادثه به صورت کیفی و یا تجربی ناممکن است. به همین دلیل نرم افزارهایی برای مدل سازی پیش بینی رفتار لکه های نفتی تهیه و ارائه شده است. یکی از معروف‌ترین و کارآمدترین این نرم افزارها OIL MAP است.

نرم افزار SAHANA نیز اولین بار در سونامی سریلانکا (۲۰۰۴ م) توسط دولت سریلانکا برای مدیریت اطلاعات در آن حادثه توسعه یافت. به دلیل کاربردی بودن و پس از پیوستن سایر مجامع و سازمان‌ها از کشورهای مختلف دنیا و کامل‌تر شدن این نرم افزار، امروزه به عنوان یک نرم افزار رایگان برای مدیریت بحران در سطح جهان ارائه شده است.

اولین نسخه نرم افزار E-Team در سال ۱۹۹۸ م ارائه گردید. این نرم افزار اکنون توسط برخی سازمان‌های دولتی، خصوصی و غیر دولتی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار در مدیریت بحران‌های بزرگی مانند واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، طوفان‌های چارلی، ایوان و فرنسیس، سونامی در آسیا، خاموشی تابستان ۲۰۰۳ م، آتش سوزی جنگل‌ها در آریزونای آمریکا، المپیک آتن و سایر رویدادهای بزرگ توسط سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

تیم محتوی رادنت

شرکت فناوری اطلاعات رادنت آتیه از سال 1389 فعالیت خود را در تشکیل و جمع آوری تیم نرم افزاری از دانشگاه های رتبه اول کشور آغاز نمود و بعد از انجام چندین پروژه موفق و مشاوره های سودمند به دولت خدمتگذار و به منظور پاسخدهی کلان نرم افزاری اقدام به ثبت نام رادنت در روزنامه رسمی شماره 20316 مورخ 12/09/93 نمود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *